تبلیغات
آه آدم - چهارشنبه‌سوری


درباره وبلاگ:

آرشیو:

طبقه بندی:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

چهارشنبه‌سوری

نوشته شده توسط:آدمك
سه شنبه 25 اسفند 1388-10:59 ب.ظ

نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنج روز پنجه و برگرفته از آیین زرتشتی است در گاه‌شمار زرتشتیان سال ۳۶۵ روز شامل ۱۲ ماه که هرکدام دقیقاً ۳۰ روز است و ۵ روز در انتهای سال جدا از ماه‌ها است

نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنج روز پنجه و برگرفته از آیین زرتشتی است در گاه‌شمار زرتشتیان سال ۳۶۵ روز شامل ۱۲ ماه که هرکدام دقیقاً ۳۰ روز است و ۵ روز در انتهای سال جدا از ماه‌ها است که این ۵ روز پنجه نامیده‌می‌شود که البته در هر ۴ سال یک بار ۶ روز می‌شود بلکه ۳۰ روز ماه و ۵ روز انتهای سال را هرکدام با نام خاصی نام‌گذاری می‌شود. ایرانیان این ۵ روز آخر سال را با روش‌کردن آتش جشن می‌گرفتند و بر این اعتقاد بودند که در این ۵ روز ارواح درگذشتگان به زمین سفر می‌کنند و با همراه خانواده‌هایشان و برای آنها برکت، دوستی و پاکی در سال آینده طلب خواهند‌کرد البته مراسمی که امروزه جریان دارد به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.

در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و پای‌کوبی با نام سور مرسوم بوده‌است و از سوی دیگر چهارشنبه نزد اعراب «یوم الارباع» خوانده می‌شد و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند. بدین ترتیب ایرانیان آخرین جشن آتش خود را به آخرین چهارشنبه سال انداختند و در آن به شادمانی و پایکوبی پرداختند ماند. [منبع دقیق نیست]

  سال نو - کوزه نو

ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، و آن‌ها را می‌شکستند و کوزه نویی را جایگزین می‌ساختند. که این رسم اکنون نیز در برخی از مناطق ایران معمول است و بر این باورند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌کردد که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.

آجیل مشگل‌گشای، چهارشنبه سوری

ایرانیان پس ار پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. ایرانیان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و رشک از وی دور می‌گردد.

فال‌گوشی و گره‌گشایی

یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کنند، پشت دیواری می‌ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می‌گیرند.

قاشق‌زنی

در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می‌روند. صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد. دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.

شال انداختن

شال اندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای همدان و زنجان حفظ کرده‌است. پس از خاموشی آتش و کوزه‌شکستن و فالگوشی و گره‌گشایی و قاشق‌زنی جوانان نوبت به شال اندازی می‌رسد. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند. آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا ازروی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلا آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است. آنگاه شال انداز شال را بالا می‌کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال. اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره نشانه سپیدبختی است.

چهارشنبه سوری در شهرهای گوناگون

شیراز

آتش‌افروزی در معابر و خانه‌ها، فالگوشی، اسپند سوختن، نمک گرد سر گرداندن. در موقع اسفند دودکردن و نمک گردانیدن، وردهای مخصوصی  که زنان میخوانند. قلمرو چهارشنبه سوری در شیراز صحن بقعه شاه چراغ بوده و در آنجا نیز توپ کهنه‌ای  که مانند توپ مروارید تهران زنان از آن حاجت می خواستند.

 تبریز

آتش‌بازی و گره‌گشایی از قدیم معمول بوده‌است. آتش‌افروختن در این اواخر متداول شده‌است. آجیل و میوه خشک خوردن از ضروریات بوده اگر دوست یا مهمان و تازه‌واردی داشته باشند باید حتماً شب چهارشنبه سوری خوانچه‌ای از آجیل و میوه خشک برای او بفرستند. آب‌پاشی از بام خانه‌ها بر سر عابرین نیز در تبریز رایج بوده که از آداب دوران ساسانیان ‌است و هنوز در میان ارمنیان و زردشتیان ایران معمول است که در یکی از جشن‌های خود بر یکدیگر آب میریزند.

بجنورد

مراسم چهارشنبه‌سوری علاوه بر دیگر رسوم آن با ملاقه‌زنی نیز همراه بوده. نوجوانان پسر در این روز با برسر کردن چادر و پوشاندن سر و صورت، ملاقه به دست به پشت در خانه‌ها رفته و با خواندن ترانه‌های محلی، آمدن بهار را نوید می‌دادند. همچنین مراسم آتش‌بازی نیز در مکان‌های تفریحی بجنورد ازجمله باباامان و بش‌قارداش با جمعیت زیادی برگزار می شده.

چند سال اخیر در کلیه شهرهای ایران:

زیاد لازم نیست توضیح دهم چون فرجامهای آن را دیده ایم که سال به سال بد و بدتر شده بیشتر شبیه وحشی بازی است صداهای وحشت ناک ، وسایل و لوازم دست ساز با قدرت تخریب متفاوت ، به اموال عموعی و خصوصی صدمه زدن . ایجاد سکته ، سوختگی های شدید ، کوری و حتی جان مرگ با بهتر بگویم قتل .

کدام یک از این وقایع اخیر با سنت دیرین و ملی ایرانی مطابق است ؟

این خود گل بود که با چمن هم آراسته شد حال یک مشت اراذل که ما نام آنها را لجن گذاشتیم  با خط گرفتن از مشتی جانوران وحشی دور از فرهنگ و مذهب این ملت بدون دانش و بینش صحیح از عملکرد فرمایشی جریانات خارجی تصمیم بر نشان دادن حقارت و بدبختی خود دارند . آنها اعلام کرده اند که از غروب امروز مردم جاهل اینگونه عمل نمایند:

سایت بالاترین اعلام داشته

        ساعت شش بعد از ظهر، شب چهارشنبه سوری، هر کس با ایجاد ترافیک و کند کردن آن و بوق زدن اعتراضش را اعلام کند

      پراکندگی در محلات و به آتش افکندن

یادمان باشد  که در محل هایی که می دانند تجمع سالیانه است حتما جمع نمی شوید و پراکندگی در همه جای شهر ها ضامن موفقیت ماست.

   از ساعت 9 شب قاشق زنی پرسر و صدا و در سطح بیشتر و پخش سرود های جنبش از اتومبیل ها، مثل مردم شیلی اعتراض می کنیم

      از ساعت ده شب حرکت به دیگر محلات با آرامش و روشن کردن شمع به یاد کسانی که در جمع ما نیستند و در مبارزات جنبش شهید شدند.

یادمان باشد که پدران ما هم پنجشنبه آخر سال را به یاد درگذشتگانشان آتش روشن می کردند و راهبری می کردند .

حال شما با عقل سلیم قضاوت کنید کدام یک از ین حرکات و گفتار ناصحیح با آیین های ملی این ملت متناظر است که سنگ وطن پرستی و ملی گرایی به سینه میزنند . یر از آنکه همان آیینها قدیمی هم جز خرافه هایی بیش نبودند و اسلام آمد تا این بتهای و آیینهای جاهلی را فروبریزد و آزادگی و آزاد اندیشی را به مردم دنیا بیاموزد .  

 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

taylor swift
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 01:51 ق.ظ
I loved as much as you will receive carried out right here.
The sketch is attractive, your authored material stylish.
nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you
shield this increase.
What causes burning pain in Achilles tendon?
سه شنبه 31 مرداد 1396 09:21 ق.ظ
Hey there I am so delighted I found your blog page, I really found you
by error, while I was researching on Digg for
something else, Regardless I am here now and would just like to say cheers for a fantastic post and a all round thrilling blog (I
also love the theme/design), I don’t have time
to browse it all at the minute but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read more, Please do keep up the awesome jo.
BHW
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 12:33 ب.ظ
I do agree with all the concepts you have offered for your post.
They're really convincing and will definitely work. Still, the posts are very quick for newbies.
May you please prolong them a bit from subsequent time? Thank you for the
post.
ستایش
چهارشنبه 26 اسفند 1388 12:04 ب.ظ
از نیروی انتظامی کمال تشکر را داریم که پس از سالها شبی راحت را پشت سر گذاشتیم
بچه ها متشکریم بچه ها متشکریم
فرحناز
چهارشنبه 26 اسفند 1388 12:01 ب.ظ
حالاکه همش سوتی میدن راحت باش و خودشان متوجه می شن که چه کلاهی سرشان رفته
آزادمرد
چهارشنبه 26 اسفند 1388 12:00 ب.ظ
ما دیکتاتوری اغتشاشگر که جز سیاهی و تباهی چیزی نیست با نامهای رمگی نمی خواهیم کی را باید دید؟[
شریفی
چهارشنبه 26 اسفند 1388 11:38 ق.ظ
مردم با اسلام اند بارها ثابت کردند که آزادی و آزادگی را با بی بندو باری غربی مبادله نخواهند کرد
ما جنجال و بی حرمتی نمی خواهیم .
زیبا
سه شنبه 25 اسفند 1388 10:32 ب.ظ
این هم می گذرد رو سیاهی به زغال می ماند
فرزانه
سه شنبه 25 اسفند 1388 10:26 ب.ظ
اینهاکه خانواده ندارن که فهم داشته باشن یک مشت جیره خور لا مذهب حالا دارن عقده ریزی می کنند .
ما را یالی نیست
سعادتی
سه شنبه 25 اسفند 1388 10:24 ب.ظ
با این همه ادعا کاری از پیش نبردند از درد دلشان دارند چهارتا چیرزن و پیر کرد را با صدای ترقه می ترسونند
المیرا
سه شنبه 25 اسفند 1388 10:20 ب.ظ
در این شب دماغ سوخته نمی خریم چون بوی گندش برده هوش از سرم. دارن سر هر کوی و برزن جارر می زنند بازم مثل همیشه سبزپیروز نمی شه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر